Travel : Railway Tourism : KL-IPOH-KL (Part 3)

Teaser
Baca Part 1
Baca Part 2

Hari terakhir perjalanan Cik Ngah dan kawan-kawan mengikuti pakej homestay bersama Railways Tourism dengan jemputan dari RTAM dan Kementerian Pelancongan Malaysia.Kami bangun seawall subuh dan bersiap-siap untuk pulang ke Kuala Lumpur,tapi sebelum pulang kami ada program lagi di Kampung Seberang Karai,program apa? Tunggguuuu…

bersama mak dan ayah angkat

Sebelum melangkah keluar dari rumah keluarga angkat kami di hidangkan nasi lemak air tangan mak angkat kami,memang original nasi lemak kampung dengan nasi yang cukup lemak,dengan sambal yang pedas-pedas manis ,memang kena sangat dengan selera kami,kemudian berjalan bersama di hantar oleh keluarga angkat ke jeti,dan di bekalkan lagi oleh-oleh cenderahati dan makanan ringan orang kampung.Insya Allah kami tak akan lupakan jasa keluarga angkat yang melayan kami dengan baik,semoga di beri peluang untuk datang lagi nanti.

gruop photo Homestay Kg Beng
Kami meninggalkan Kampung Batu Ring dengan seribu kenangan.Meneruskan perjalanan pulang dengan bot serta lambaian keluarga angkat di jeti mengiringi kami.Bot terus menyusur pesisiran sungai dan tasik menuju Jeti Tasik Raban,dengan pemandangan gunung-ganang dan kabus yang memutih,air sungai Perak yang tenang,meriak sebentar di landa bot yang lalu.Sangat menenangkan hati dan perasaan.

pemandangan di Jeti Kampung Beng

Victoria Bridge
Kami menaiki bas ke Kampung Seberang Karai dan di sambut oleh orang kampung dan Menteri Pelancongan yang menunggu ketibaan kami bagi acara perasmian ‘Voluntourism Victorua Bridge Green Day 1Malaysia Clean,1Malaysia Green Program’.
Di mana Victoria Bridge di wartakan sebagai satu bahan sejarah di Kampung Seberang Karai ini dan akan menjadi salah satu tarikan pelancong di sini.

“Sebuah peninggalan sejarah di sini iaitu Jambatan Victoria (Victoria Bridge) mengingatkan kita bahawa pekan ini sudah wujud dari zaman pemerintahan British lagi. Mengikut sejarahnya jambatan keretapi ini dibina pada tahun 1897 dan hanya siap pada tahun 1900. Pembinaan jambatan ini mengambil masa yang agak lama disebabkan banjir. Namun dengan daya usaha jurutera yang terlibat pada waktu itu, G.W.Fryer dan C.R Hanson ia dapat disiapkan dan dibuka dengan rasminya oleh Sultan Perak, Sultan Idris Mursidul Azam Shah dan Sir Frank Swettenham, Residen Jeneral Negeri-negeri MelayuBersekutu pada waktu itu.”

“Sehingga ke hari ini jambatan keretapi ini masih kukuh merentangi Sungai Perak yang mengalir tenang dibawahnya. Jambatan ini merupakan jambatan keretapi tertua dan menjadi saksi pelbagai peristiwa kerakusan 'orang luar' yang tamak dengan hasil perut bumi negara ini iaitu hasilan bijih timah. Dengan wujudnya jambatan keretapi ini telah membuka jalan kepada pertumbuhan bandar-bandar bijih timah di seluruh Semenanjung Tanah Melayu pada masa itu. Tentera British pernah meletupkan jambatan ini semasa Perang Dunia Kedua bagi menghalang kemaraan tentera Jepun dan membina kubu di sekitar kawasan ini. Mungkin hanya segelintir penduduk di sini yang masih mengingati sejarahnya berdasarkan daripada cerita-cerita datuk nenek mereka dahulu”



rail keretapi lama
Kami berjalan menyeberangi jambatan tersebut dan di sambut dengan kompang serta di kalungkan selempang dari kain batik dan pelikat sebagai simbol kebudayaan melayu yang memuliakan tetamu.Kemudian duduk bersila di bawah khemah bersama pelancong asing untuk menyaksikan gimik-gimik pelancaran oleh Menteri Pelancongan.Antaranya adalah letupan meriam,perbarisan pengawal home guard di atas jambatan,acara terjun dari atas jambatan,perarakan matosikal berkuasa besar dan bot serta jet ski.
Menteri Pelancongan juga menandatangani ‘Plug Victoria Bridge’ yang di letakkan di tembok jambatan.
tembakan meriam sebagai gimik

kawasan yang sangat cantik untuk photoshot
Victoria Bridge yang di wartakan sebagai kawasan pelancongan
plak perasmian

gimik dari homeguard yang suatu masa dulu bertugas mengawal keselamatan

di pakaikan selempang sebagai tanda di alukan sebgai tetamu

Kemudian kami di jamu dengan hidangan tradisi Perak yang di masak secara gotong-royong,serta di hidangkan dan kami makan bersila bersama-sama pelancong asing.Satu pengalaman yang menyeronokkan setelah lama tidak merasai kenduri ala tradisional seperti ini.

makan bersila beramai-ramai ala kenduri kampung
Selepas selesai acara pelancaran dan sebagainya kami di beri peluang untuk merakamkan gambar kenangan di atas jambatan dan kemudian bergerak naik bas untuk City Tour sekitar Ipoh dan Kuala Kangsar.Kami sempat singgah untuk solat di Masjid Ubudiah,iaitu masjid di raja Kuala Kangsar.Kemudian sempat singgah di Lembah Sayong di Kuala Kangsar untuk berjalan-jalan,sempat la makan laksa dan rojak,lalu terjadi la satu peristiwa yang errrmmm…untuk cerita lanjut sila klik SINI ye..hehehe
Cik Ngah juga sempat membeli cenderamata labu sayong sebagai kenangan (sayangnya sampai rumah dah pecah..huwaaaa…)
antara hasil kraftangan Negeri Perak
sempat singgah solat di Masjid Ubudiah


Dalam pukul 4 petang kami bertolak ke Stesen Keretapi Ipoh untuk menaiki train ETS dan kembali ke Kuala Lumpur.Pukul 8.30 malam kami semua sudah sampai di KL Sentral,Alhamdulillah,sebuah perjalanan yang menerujakan.

Bisik-bisik:
-Terima kasih banyak-banyak kepada Pn Khadijah Abd Rahman,Presiden RTAM yang sudi menjemput kami bersama-sama dalam perjalanan ini.Cik Ngah sangat menghargai.
-Insya allah andai ada rezeki jemputlah kami lagi..hehehe…



Post a Comment

4 Comments