30 June 2016

Ramadhan 11 : Resepi Nasi Lemak Pandan



Akhir-akhir Ramadhan ni teringin pulak nak makan nasi lemak,tapi Cik Sue memang malas la nak ke Bazar Ramadhan hehehe,rasanya dah nak habis puasa tak jejak kaki lagi Bazar,hebat tak? hahhaha..
So gigih la masak je sendiri,bahan-bahan pun semua ada,mari kita berperang di dapur.Mulanya na buat nasi lemak biasa je,tengok ada daun pandan lebih,buat nasi ada kaler sikit ok gak kan? ubah selera.Kebetulan dok masak-masak sorang-sorang,ada plak yang terjah bagi salam,yeayyyy ada teman berbuka,sementara Mr D lambat balik hari ni.Alhamdulillahhh,sempat masak dan berbuka dak mucuk hari ni ehehhehe.Jom tengok resepi mudah Nasi Lemak Pandan ala Cik Sue.

Nasi Lemak Pandan :
Bahan:
4 pot beras
secawan air daun pandan yang di blend dan di tapis/atau boleh pakai pewarna hijau
3 helai daun pandan di simpul
1 cawan santan cair
1 biji bawang merah-hiris

Cara:
1. Masukkan semua bahan dalam periuk tambahkan air mengikut paras beras seperti masak nasi biasa.
2. Bila dah masak,kacaukan nasi biar serata.

Sambal Tumis :
Bahan :
150gm cili kering-rebus dan blend
3 biji bawang besar -blend
5 ulas bawang putih-blend
1/2 inci halia-blend
1 batang serai-blend
1 inci belacan-blend
sedikit air asam jawa
3 sudu sos tomato
3 sudu sos cili
sekeping nise/gula melaka
sebiji bawang besar hiris bulat
garam/gula

Cara :
1. Tumiskan bahan blend sampai naik bau dan pecah minyak.
2. Maukkan gula melaka,sos cili,sos tomato,air asam jawa dan bawang hiris.
3. Masak sehingga mendidih dah sedikit kering,perasakan dengan garam dan gula.

Cik Sue hidangkan dengan telur rebus,timun ,kangkung celur,ikan bilis goreng dan sotong goreng kari.Sotong tu Cik Sue perapkan dengan garam,kunyit dan serbuk kari,pastu goreng bagi garing,setel....

Mudahkan,Alhamdulillahh nak kata sedap kang kata puji sendiri lak hehe tapi menambah la dak mucuk ngan Mr D makan hehhee.

bisik-bisik:
Dah ramai yang start cuti ni,hati-hati la ye balik kampung nanti,bawa-bawa bersabar ye di jalan raya tu,semoga selamat sampai la hendaknya,Cik Sue malam raya la baru gerak huhuuu.